Artikelen uit 't Blaatje

Een introductie in coronatijd: gedoemd te mislukken?

layout blaatje 3

Op woensdag 19 augustus kwam het onvermijdelijke bericht: de introductie zou volledig online plaatsvinden. Alle hoop op een goede kennismaking viel in duigen. Om eerlijk te zijn had ik zeker mijn twijfels of dit nog een succes zou worden. Hoe konden we elkaar leren kennen zonder een fysieke introductie? Niets was minder waar. Ik heb een paar van mijn medestudenten gevraagd hun ervaringen te delen over de introductie. Spoiler: die waren positiever dan dat we op die woensdag hadden verwacht.

Er klinken veel positieve geluiden onder de eerstejaars. Iedereen was achteraf heel erg enthousiast over het programma, ondanks de twijfels die van tevoren speelden. Ze waren blij met hun introgroepje. De intro ouders en commissie waren een belangrijke schakel, de door hun super leuk gemaakt programma en hun aanstekelijke enthousiasme. ‘Doordat de organisatoren/intro ouders enthousiast waren werden voor mijn gevoel de introkinderen daar ook in mee genomen en was het een stuk minder ongemakkelijk of saai dan ik had gedacht.’

De eerstejaars kijken terug op vier dagen vol leuke activiteiten. Bijvoorbeeld Crazy 88, waar we allemaal opdrachten moesten uitvoeren in en rondom onze huizen: ‘Echt hilarisch hoe iedereen zo snel mogelijk alles ging zoeken en uitvoeren, dat was echt het hoogtepunt’. Of het speeddaten: ‘Het was toen echt fijn om 1 op 1 iemand te leren kennen, maakte het veel persoonlijker’. Daarnaast stond er een pub quiz op het programma en mijn persoonlijke favoriet: de muziekquiz. Er was online alsnog genoeg gelegenheid om je medestudenten te leren kennen, wat van te voren een grote zorg was. Het was totaal niet zo ongemakkelijk of saai als we hadden verwacht.

Elkaar leren kennen gaat alleen wel makkelijker en soepeler in real life. Daar was iedereen het over eens. Mensen aanspreken is bijvoorbeeld makkelijker. Je leert elkaar beter en sneller kennen dan op Zoom. Bovendien heb je na een lange online dag lichtelijk het gevoel dat je een dutje moet doen: ‘de hele tijd naar je computer staren is iets minder.’ En als je als eerstejaars nieuw bent in Nijmegen, leer je zonder een fysiek programma, de stad natuurlijk niet echt kennen. Normaal staat er iets als een stadswandeling op het programma en leer je de campus kennen. Een ander groot minpunt was natuurlijk dat we niet uit konden gaan en daar bovenop liet het kabinet een paar dagen van tevoren weten dat alcohol verboden was. ‘Vrienden die al eerder een introweek hadden gehad voelden zich daarna alsof ze van een 5-daags festival kwamen, zonder slaap en liters bier verder. Dat was dit jaar wel anders, voordeel: geen kater.’ De introcommissie en ouders hebben er een erg leuke intro van gemaakt, maar het was natuurlijk niet dezelfde ervaring als bij een fysieke introductie.

De fysieke kennismakingsdag op maandag  31 augustus was daarom ook voor velen een fijne toevoeging aan de online intro. ‘Ik vond het een leuke dag en voor mijn gevoel krijg je zo ook het beste een idee wat voor mensen allemaal Sociologie (gaan) studeren.’ De dag begon in Park Brakkenstein met verschillende kennismakingsspelletjes. Na de initiële ongemakkelijkheid viel de goede sfeer meteen op. Gesprekken vloeiden nog makkelijker dan op Zoom en er werden meteen connecties gemaakt. Na Park Brakkenstein door naar Olround: tijd voor bowlen. Weer in een nieuw groepje waardoor je elkaar nog sneller leerde kennen. Na dit gezellige uurtje was het tijd voor het eten bij ouderejaars in nieuwe groepjes van ongeveer vier studenten. Als afsluiting van de dag was er een anderhalve-meter-borrel in van Buren.

Onder de streep was het dus een positieve ervaring. Ondanks alle maatregelen hebben we een succesvolle, ietwat aangepaste en speciale intro gehad, met als toevoeging een erg geslaagde kennismakingsdag. Het had zijn minpunten maar de lange dagen op Zoom waren het zeker waard. We weten niet wat de ontwikkelingen in de toekomst gaan zijn, maar we hebben in ieder geval, ondanks alles, een goede start gemaakt.

Saar Josten